Kaanquest spittin for swedishiphop






SH: Vad fick dig att börja skriva?

Kaanquest: Att skriva var ett ganska naturligt steg för mig då min pappa är poet och låtskrivare. Och det är just på grund av hans samhällskritiska och politiskt laddade texter min familj var tvungna att emigrera från Iran i slutet av 80-talet. Så ända sen barnsben har jag alltid haft det i blodet att uttrycka mig genom musik och poesi.

 

SH: Du greppa micken för första gången när du var...?

Kaanquest: Shit, jag vet faktiskt inte... Jag minns att jag stod på scen med pops första gången redan när jag var fyra och spelade luftgitarr och skulle alltid sjunga även fast jag inte var 'the shit'. Men jag tror jag skrev mina allra första lyrics när jag var runt 10-11 tillsammans med en polare som också rappade, men började inte ta det på allvar förrän jag såg en del på svenska hiphopscenen och tänkte "Om det här spelas på MTV så...". Så jag började skriva seriöst runt 2006.


SH: Vad handlade din första låt om?

Kaanquest: Min första officiella låt handlade faktiskt just om den polaren jag lallade runt med i tidiga tonåren. Vi satt bara hemma och freestylade till en början men han börja ta det allt mer seriöst och jag började DJ:a så vi blev lite av en duo och åkte omkring i Västerbotten och battlade allt och alla. Jag minns till och med en gång då jag hade byggt ett DJ-bord på slöjden och vi öppnade mina fönster mot busskuren och spelade för alla som klev av och på bussarna. Men sen helt plötsligt gjorde han "en Seron", fann religionen ocn konverterade till Islam och la av med musiken. Låten heter iaf You Don't Even Know It och spelades in just 2006, producerad av producentduon Hidemoney.


SH: Du går under artistnamnet Kaanquest, varför?

Kaanquest: [def:] Conquest - "The act of gaining by successful struggle". Hela livet går ut på Kaanquest, man...


SH: Varför rappar du på engelska?

Kaanquest: Dels för att Hip-Hop föddes ur engelskan och dels för att jag vill nå ut till så många som möjligt med min musik och vad jag har att säga. Och jag kan varken kinesiska eller indiska... Men andra språk är ingenting som är absolut uteslutet. Jag spelade in min första svenska vers häromdagen förresten, speciellt för en låt tillägnad Iran tillsammans med bl.a Parham och Medina.


SH: Vart får du inspirationen ifrån?

Kaanquest: Allt, man. Verkligen allt. Man kan inte avgränsa sig till några vissa saker att hämta inspiration ifrån för då utvecklar man inte heller sin kreativitet och talang, utan man måste hela tiden kunna se nya vägar och dörrar för att nå dit man vill optimalt.


SH: Sveriges fetaste artist enligt dig är...?

Kaanquest: Yours truely, at your service...


SH: Om du fick välja, vilken artist skulle du vilja göra en låt med?

Kaanquest: Damn.. svår fråga, men jag tror det skulle bli något sånt här: 1. Pusha T från Clipse 2. Blu 3. Sean Price 4. Pac Div 5. U-N-I


SH: Du släppte nyligen av av årets fetaste remixar, The Anthem (Remix) med rappare som Mohammed Ali, Pato Pooh, Supersci, samt Waiting For The Bus som Veckans MP3 på whoa.nu. Har du fler grejer på gång?

Kaanquest: Det är alltid grejer på gång. Oavsett hur lång tid det är mellan varje släpp or whatever så är det ändå en process bakom det hela. Just nu är det så. Jag kommer först av allt släppa en cp-störd remix på just Waiting For The Bus och sen får vi se. Det ligger godsaker framför med några intressanta collabos och så framöver. Men det är mycket beatsearchin' och recordin' sessions just nu. Så om det finns producenter som är manade nog och känner att de har det som krävs så holla at me: http://www.myspace.com/kaanquestmusic

 

SH: Vad tycker du om swedishiphop.blogg.se?

Kaanquest: Mannen, allt som gynnar svensk hiphop får min respekt. Frank Words.

 

___________________________________

Följ Kaanquest här:

http://www.twitter.com/kaanquest

http://www.myspace.com/kaanquestmusic

http://www.youtube.com/user/FrankWordsTV


Kommentarer
Postat av: 2gunz

abo va tung!

2009-12-18 @ 17:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0