Intervju med Moms (Mohammed Ali)



1. Du kanske har fått den här frågan förut, men jag har missat det.. hur träffades du och Ali?

Svar : Vi träffades i högstadiet.. jag var ny i skolan och fick höra att ali rappar, förutom det gick Duncan Mukada (regissör) och Mack Beats i skolan så jag kollade runt, vi började snacka och resten är historia.

2. Kommer du ihåg när första låten spelades in, och vad handlade den om?

Svar : Shit fan haha.. Jag vet inte om jag kommer ihåg den första låten vi spelade in.. men jag tror att den första låten vi spelade en hette "Avisst" och den spelade vi in typ 2000/2001.

Jag tror att låten var en "softar, vi tuggar" typ av låt och jag tror att refrängen gick typ så här: Ska vi bara softa och ta det lungt? AVISST!.

3. När kände du för första gången att hip-hop var något som du skulle satsa ordenligt på?

Svar : Jag vet faktist inte, det där har alltid varit till och från. Jag kommer ihåg att vi blev "signade" yani när vi var 15 år till ett litet skivbolag och dom lovade oss himmel och jord. Det var nog första gången man kände att vi verkligen skulle satsa på det här, men självklart var allting mycket skitsnack ifrån "skivbolaget".
Ingeting hände och vi tänkte att vi kunde börja släppa själva, Mack Beats hade precis börjat göra beats och vi började spelade in med honnom i en fritidsgård och resultatet blev "Ingenstans" demon.

4. Innan "processen" så hörde vi inte mycket ifrån er, fanns det en stund då du tänkte att det inte fanns något o hämta från svensk hiphop?

Svar : Innan vi släppte "Processen" hade vi släppt två demos, vi släppte första demon "Ingen Annanstans" under namnet Underklassen runt 2002, sen släppte vi demon "Genesis" under namnet UKN som vi tryckte i 500 ex. Tro det eller ej men vi fick bra respons från skivan "Genesis, den fick bra recensioner på kingsize, streetzone osv.. Jag kommer också ihåg att Timbuk spelade någon låt på P3 och vi sålde även skivan i några skivaffärer och klädaffärer i Stockholm.
Det hände inte så mycket efter det.. vi hade inte hittat våran stil än, vi spelade in ibland men inget lät bra.
Jag la av med musiken ett tag och fixade mina keffa betyg genom att börja plugga på komvux.. Ali släppte ett mixtape gratis på myspace som fick bra respons. Han var faktist en av dom första att släppa gratis mixtape på nätet.. Vi var trötta på musiken och vi började tänka om det kommer vara så här hela tiden är det ens värt att försätta då? Men vi visste att vi hade potential och vi bestämde oss för att satsa en sista gång och resultatet blev Processen.


5. Trodde du att ni skulle få sån grym feedback som ni fick i samband av släppet "Processen"?

Svar : Nej faktist inte, tanken var att släppa tre mixtapes på ett år och på sätta bygga upp ett namn.. första mixtapet skulle vara Processen, efter den skulle vi släppe processen försätter och tillslut Slutprocessen.
Vi trodde att det skulle vara svårt eftersom vi hade bytt gruppnamn från UKN till Mohammed ALI men så blev det faktist inte.
Vi fick bra med kärlek från bloggar och hemsidor.. Salazar bröderna, Ametist och Petter hjälpte till att sprida runt snacket om mixtapet vilket ledde till att skivan kom uutanför hiphopkretsarna på internet, tidningar, radio och tv började interessera sig för skivan.
När vi fick 5 / 5 och 4/5 på recensionerna så flöt allting på...

6. Förklara din musik med ett ord.

Svar : Vackert

7. Ni jobbar redan på en ny skiva, kan du berätta lite kort vad vi ska förvänta oss?

Svar : Kan säga redan nu att det inte blir någon Processen försätter eller slutprocessen.. Vi kommer däremot släppa vår debutalbum och jag kan berätta att det låter helt annorlunda från Processen och darför tyckte vi att det skulle vara missledande att kalla albumet för  processen försätter eller slutprocessen för då kan fans kanske tro att det har någon koppling till Processen skivan.
Vi kände att Processen var ett verk för sig själv och den nya skivan är ett nytt kapitel, förstår ni vad jag menar?
Nya skivan har ett helt nytt sound och den är väldigt personlig.. mycket handlar om oss och det vi har upplevt.
Vi jobbar för fullt nu med skivan och det låter jävligt tungt.

8. Håller du med när jag säger att svenskhiphop idag får mer hype än vad den fick då du greppade micken för första gången?

Svar :  Både ja och nej.. När vi började rappa tillsammans då var Ken, Petter, Blues, Timbuk, Fattaru, MBMA , Ison & Fille, Världish, AP de stora namnen. Jag kommer ihåg att man kunde se dom gangska ofta på tv, deras låtar spelades jämt på ZTV (Innan ZTV blev betalkanal) eller som gäster på program, även dokumentärer.
Det var hiphop jams varje vecka fan.. Svenska underjord skivan som Salazar bröderna & Sidewalk Hedlines släppte fick mycket uppmärksamhet, sen så kommer jag ihåg Babylon By Bus där dom flesta rapparna i Sverige åkte tillsammans på en turne. Det kändes som om fick mycket mer exponering än vad vi får idag.. Det fanns fler kanaler som man kunde nå ut till och som Carlito säger det kändes mer rom en rörelse.
Svensk hiphop har fått hype för att det finns olika stilar inom genren, det finns något för alla.. men nu känns det som att hypen börja dö ut, eller har jag fel? Det har varit några skivor som släppts i år och det känns som den enda artisten som fått riktigt med uppmärksamhet är Petter. Det kan även vara så att dom flesta skivorna som släppts i år har varit keffa och därav den lilla uppmärksamheten? Det återstår att se vad som händer resten av år 2010!

9. Top 3 i Sverige just nu?

Svar : Carlito, Stor & Mohammed Ali.. Ayla la familia!!!


10. Vad tycker du om swedishiphop.blogg.se?

Svar : Jag tycker att det är bra att det finns bloggar som interesserar sig av svensk hiphop oavsett storlek. Det är kul att se unga invandrarungdomar som du hålla på med något produktivt och som brinner för något. Det är bara början för dig precis som våra första demos som ledde till Processen.. kom ihåg det gäller bara att kämpa på!


Swedishiphop tackar Moms för att han ställde upp på denna intervju och önskar han och hans partner Ali all lycka till framöver! Se till att erövra Sverige!



Kommentarer
Postat av: amanda ramidh

fan va braaa. han är grym, älskar hans musik!

2010-05-22 @ 10:36:24
Postat av: jimpa

Haha ni är tugng mohammed-ali P.S Bor ni i för orten eller vart ??

2010-06-06 @ 20:40:13
URL: http://facebook.se???????

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0